I følge troende kristne og troende muslimer er Gud / Allah skaber af alting. Alvidende og almægtig.
Deres opfattelse af deres gud er at deres gud har skabt alt som det er. Jeg tror ikke det mindste på det; men hvis det var sandt. Så er Gud / Allah et røvhul.
Verden er så modbydelig, at hvis det er skabt af en gud, så kan den gud kun være verdens største røvhul.
Et lille eksempel til at starte med: Spækhugger som dræber pukkelhval unge.
I det BBC producerede naturprogram The Blue Planet, 1 afsnit ser vi, hvordan flere spækhuggere jagter og dræber en pukkelhval.
De presser moderen og dens unge til at svømme hurtigt, efter tre timer er ungen så udmattet, at de bliver nød til at stoppe.
Spækhuggerne presser sig imellem mor og unge, når det er sket forsøger de at drukne ungen ved at pressen den ned i vandet, bl.a. ved at svømme oven på ungen. Dens mor søger at hjælpe, ved bl.a. at skubbe ungen op til overfladen, sådan den kan trække vejet, men det er en forgæves kamp.
Efter seks timer er ungen død. Spækhuggerne spiste kun underkæbe og tunge, og lod resten af hvalen være.
Moderen havde båret ungen i 13 måneder.
37 kommentarer
Comments feed for this article
17. januar 2009 hos 21:31
Zeff
– og så taler de om intelligent design!
17. januar 2009 hos 23:41
veulf
Glimrende Zeff. Du fangede den, det håber jeg så er tegn på, at andre også gør.
Hvis jeg var biolog, ville jeg lave en bog om alt det modbydelige i naturen, som viser at hvis det er resultatet af en gud, så er han et røvhul.
18. januar 2009 hos 11:19
NBPP
Det er Gud der har skabt dette rod med elendighed, uretfærdighed, grådighed, ensomhed. Hans hensigt har sikkert været den bedste, men resultatet er en katastrofe.
ps! jeg er glad for at du skriver “Gud/Allah” for det er jo det samme. “al” betyder jo en og “Lah” betyder Gud, altså Allah=En Gud. kristne araber siger jo også Allah.. folk tror de er to forskellig slags guder
18. januar 2009 hos 11:43
veulf
Jeg er godt klar over, hvad “Allah” betyder.
Hvis du læser fast her på bloggen vil du bemærke, at jeg ofte kalder dén gud for Yahwe, det navn som jøderne brugte om den samme gud.
I dette tilfælde ville jeg gerne understrege at det både er den kristne og den muslimske gud jeg er ude efter.
Hvorfor så den kristne og den muslimske gud?
Fordi jeg ikke har mødt jøder der tror på historierne, men jeg har mødt og beskæftiget mig med både kristne og muslimer som tror på den ene gud har lavet alting.
18. januar 2009 hos 22:01
NBPP
rolig nu, er godt klar over at du ved hva Allah betyder
19. januar 2009 hos 01:57
M.J.
Nu ved jeg jo godt, at det at jeg bærer et barn i min mave i 9 måneder ikke betyder at det er mig, der ‘skaber’ barnet. Men lad os nu bare for illustrationens skyld sige, at jeg ‘skaber’ et barn. Derefter forsøger jeg at fortælle barnet om alt det gode jeg kan komme i tanker om. Om hvordan det kan skabe et smukt og kærligt og godt liv for sig selv og andre. MEN….mit barn er ikke en robot. Jeg kan ikke trykke på en ‘godhedsknap’. Jeg kan kun håbe på, at mit barn har hørt efter og vil følge mine råd.
Sådan KUNNE man jo også vælge at se på dette paradox ‘Er der en Gud- eller er der ikke!?’
19. januar 2009 hos 13:01
Zeff
#veulf…
JBS Haldane brugte i sin artikel “The Argument from Design” (1944), netop nogle af disse modbydeligheder til at påvise hvor forvrøvlet W. Paley og hans urmager analogi var.
Haldane skriver bl.a.
Hvis dyrene er blevet udformet, er de designet til gensidig ødelæggelse… Hvis der er – eller var – en designer, er denne et væsen med en passion for slagtning; – ligesom de gamle romere og verden er hans Colosseum.
En langt mere rimelig konsekvens af hypotesen for design er polyteisme… Hvis hver enkelt, af de mere end millioner, af dyrearter var produktet af hver deres gud, ville deres indbyrdes kamp være forståelig.
Man må især beundre opfindsomheden hos skaberne af parasitterne – særligt dem med flere værter. F. eks digentic trematode ormene, såsom bilharzia der passerer et stadie i en vandsnegl og en anden i mennesker – den forårsager en meget smertefuld kronisk sygdom som ofte resulterer i kræft – er et fantastisk stykke arbejde. – Ligeledes malaria parasitterne, der lever skiftevis i myg og humant blod…
Selv planterne gør hvad de kan for at “skubbe” og skygge så andre planter ingen plads eller lys får, så de kan overleve… Få højere planter, ligesom sundew (kødædende) og mistelten (snylter), spiser faktisk andre levende ting – de er, som alle (andre), engageret i en nådesløs kamp for livet.
20. januar 2009 hos 00:59
veulf
Zeff det lyder godt.
Indlægget er faktisk tænkt som en opfordring/inspiration til at nogle laver en et website om, alle de modbydelige ting i naturen.
Jeg vil selv forsøge at komme med flere tilfælde efterhånden som jeg støder på eksemplerne – OG forstår dem nok til, at kunne beskrive dem her.
Lav endelig siden “Gud er et røvhul”, “Guds ondskab i naturen” eller, eller ….
20. januar 2009 hos 14:37
Pedro
Jeg er helt enig – Gud er ikke alene et røvhul han er også et Satans svin – Sidder sikkert og spiller skak med Adolf Hilter eller Sadam Hussain.
Om ikke andet har han mindst lige så mange mord på samvittigheden eller langt flere.
Fuck Gud det helveds svin….!
21. august 2009 hos 20:11
Joram Arentved
Svinet satte aldrig pris på mig, så jeg ved ikke rigtigt, tror ikke rigtigt på, om jeg ‘nu igen?’ kan nægte at vidne om at være ejer af, hvad min egen skæbne egent- ligt sig- & er for mig, sagt på en anden måde, om Det Svin findes el. ej, vær I flinke at modtage et par mails til fra mig, mine egne, så jeg naturligvis & stort som før kan forklare & sætte Jer & f.x. mig selv ind i & hvem, der så end er hvem, en god grund til, hvordan en ligeså god fremtid, Buddhismen, ser ud & om nødvendigt mod begrundelse, dén tid, dén fest, v.h.f. ‘J.A.,’
5. maj 2010 hos 13:36
Junior B
Haha Det synes du det er groft, haha, det er sq ikke noget mod alle de andre ting det sker/skete. 9/11, Klimaet el. Våben og masser af ander ting der blev opfundet, gjort el. ødelagt. Alt det der kunne Gud/Satan forhindre hvis han/hun/den overhovedes findes. Men det skete jo aldrig hvis gud er Godt og Satan er ondt, så er vi på den onde side. Og Gud er kun der for at skabe ting, og Satan kan ødelægge alt uden at Gud kan gøre noget ved det for han er jo kun skaberen. Så jeg ved ikke hvem der kom med sådan en myte om at Gud er godt og Satan er ondt. Og der findes altså også andre Myter. Men hvis Røvhulet af Guds Søn er rigtig så hvorfor er han ikke på vej til Jerusalem el. Betlehem, el. hvor fanden han nu gik hen, hver Jul?
Der er ingen beviser på alt det der shit, så fuck af med søn/søstre ting. Og alt andet. Og LEV LIVET som det nu er.
.:Weed Legalize It!:.
.:Hash Smoke It!:.
.:Beer Drink It!:.
6. maj 2010 hos 17:20
Veulf
Opdateret med video
31. august 2010 hos 13:36
Gud
jeg synes at GUD ER EN FUCKING URETFÆRDIG RØVHUL! HVIS HAN HAVDE SKABT DENNE VERDEN SÅ SKULLE HAN IKKE GØRE DET OG BARE DRÆBE HAM SELV!
SIKKE EN FUCKING BØSSE SVIN! GUD TILGIVER IKKE! HAN DRÆBER OS! bar’ vent og SE……..
31. august 2010 hos 13:36
Gud
FUCK GUD! SIG DET MED MIG! “FUCK GUD”
6. oktober 2010 hos 20:08
Anfinn
Jeg er en kristen!
Med udtalelser som: “Gud er et røvhul”, kan jeg kun sige
at Gud er godheden selv. Disse videoers kommentarer siger at
Gud er barbarisk, og at han har en passion for slagtning kan jeg kun sige:
Læs 1. Mosebog, der står der beskrevet hvordan Gud skaber Himmel og Jord, og Adam og Eva bliver sat i Edens Have. Der findes der ikke død, slagtning og ondskab, alt er skabt godt! Dyr og mennesker slår ikke hinanden ihjel, de er vegetarer må man formode, men hvem er det der vælger at bringe ondskab ind i verden? MENNESKET! 1. mosebog kap. 3 vers 6. De spiser af den eneste frugt som de ikke må, og dermed bringer DE ondskaben ind i verden! Der er dermed bragt synd ind i verden, og verden bliver derefter, mere og mere ødelagt, og er det ikke mindst i dag!
Der nævnes i en kommentar noget med 9/11, og der er også naturkatastrofer som hænder; Alt sammen Guds skaberværk der er blevet bragt i kaos, og alt dette på baggrund af menneskers valg!
Hvis DU som læser dette har den mindste smule fornuft i hovedet, så synes jeg at du skulle spørge dig selv disse spørgsmål: Hvor kommer jeg/det hele fra? hvad er meningen med livet? hvad sker der når jeg dør?
DU må da kunne sige dig selv at dette fantastiske skaberværk ikke har skabt sig selv! Menneskets unikke væsen! Øjne, ører, mund, hjerte, hjerne(som er givet dig til at tænke med) kunne alt dette komme af ingen ting? BRUG DIN FORNUFT! Gud er din skaber! Gud er din far! Han vil dig det bedste! Hvis du ikke tror mig, så spørg ham selv! Ønsker du oprigtigt at finde ud af, om der er en mening med livet? Eller lukker du bare øjnene, som en 5-årig der leger gemmeleg? Jeg siger dig dette: Når du er død er det for sent, hvorfor kunne der ikke lige så godt være et liv efter dette liv? Jeg synes at livet i sig selv siger at der er et evigt liv.
1 Der MÅ være en skabning bag skaberværket
2 Skaberen må have villet os det bedste, eftersom han har givet os: Livet, jorden med alle dens skabninger, kærlighed!
3 Tror du at det er jorden eller os han elsker???? Hvis han elsker jorden, vil han måske skabe en ny når vi engang har udslette denne. Hvis han elsker os, er der måske grund til at prøve at finde ud af hvad der sker med os når vi dør!
Det er utroligt så lidt tid vi mennesker bruger på evigheden, for må der konsekvent ikke være en evighed, hvis der findes en tid? Stopper tiden bare?
Altså: Hvis der findes en skaber, vil han os det bedste! Han har skabt dig, og jeg siger dig: Han elsker dig, og vil dig det bedste! Hvis du oprigtigt ønsker at finde ham, og lade ham blive herre i dit liv, så bed ham om det! Han vil vise sig for dig, og give dig en mening med livet!
Spild ikke dit liv! Du er mere værd end alle hvaler og spækhuggere! Ja som Guds barn, betyder du mere for Gud, end hele Jorden! Du betød så meget at han sendte sin eneste Søn: “For at enhver som tror på Ham, ikke skal fortabes men have evigt liv” Johannes kap. 3 vers 16
Spild ikke dit liv på:
.:Weed Legalize It!:.
.:Hash Smoke It!:.
.:Beer Drink It!:.
For når du er død, er du død, og så er det lige meget om du har været Hollywood stjerne, eller alkoholiker!
Gud velsigne dig!
6. oktober 2010 hos 21:26
Veulf
Anfinn skrev: “Læs 1. Mosebog, der står der beskrevet hvordan Gud skaber Himmel og Jord, og Adam og Eva bliver sat i Edens Have. Der findes der ikke død, slagtning og ondskab, alt er skabt godt!”
Vi har kun Jahves ord for, at alt er godt. Jahve er selvfølelig den der er dårligst til, at bedømme dette. Hvor mange anmelder sig selv, og giver en dårlig anmeldelse?
Jeg har en ven, han kalder sig i øvrigt også kristen, han har ofte sagt “kom fobi, så laver jeg noget godt mad”. Endnu har jeg ikke fået den gode mad. Det er middelmådigt. Jeg gætter på, at andre har det på samme måde med mine skriftlige stive og hjemmebagte boller.
Anfinn skrev: “Dyr og mennesker slår ikke hinanden ihjel, de er vegetarer må man formode, men hvem er det der vælger at bringe ondskab ind i verden?”
Hvorfor må man formode dette?
Det var dog bedre, om ingen spiste af blomster, træner, planter og buske; men kun spiste dyr. Dyr kan flytte sig og til en vis grad forsvarer sig. Nedslagtningen af guds skabninger der ikke kan flyte sig/forsvare sig selv virker usympatisk.
Anfinn skrev: “… , men hvem er det der vælger at bringe ondskab ind i verden? MENNESKET!”
Mennesket er skabt af Jahve, og vi har Jahves egen anmeldelse af sit skaberværk der siger, at mennesket er godt.
Anfinn skrev: “Menneskets unikke væsen! Øjne, ører, mund, hjerte, hjerne(som er givet dig til at tænke med) kunne alt dette komme af ingen ting?”
Hvad er det unikke? Øjne, ører, mund, hjerte, hjerne har langt de fleste dyr der i de seneste milliarder år har levet haft.
Anfinn skrev: “Gud er din skaber! Gud er din far! ”
Min far var en mand som min mor havde sex med.Jeg håber du har lært, at historien om, at det er storkene der kommer med børnene er en fiktiv historie.
Anfinn skrev: “Han vil dig det bedste! Hvis du ikke tror mig, så spørg ham selv! ”
Jeg har spurgt ham, han har aldrig svaret. Selv det danske Miljøministeriet svarer hurtigere end ham guden.
Anfinn. Læs også tredje mosebog, femte mosebog og jobs bog.
13. oktober 2010 hos 15:33
Anfinn
Du har fuldstændig ret i at vi kun har Guds egen bedømmelse, af hvordan Edens have måtte være.
Jeg ved ikke om du nogen sinde har læst nogen af Narnia bøgerne, eller set nogen af filmene? På et tidspunkt hvor Lucy og Edmund begge har været i Narnia, fortæller Lucy til sine to andre søskende hvad hun har set. De har svært ved at tro på hende, og de spørger også Edmund. Han siger at Lucy bare vrøvler, og fordi de to andre søskende har så svært ved at tro på det Lucy siger, vælger de at tro på Edmund. Hvorfor valgte de at tro på ham, når det var ham der plejede at utroværdig? Lucy løj til gengæld aldrig, og det vidste de to søskende. Men hele historien om en anden verden virkede så utroligt, at deres tro ikke rakte. Men de valgte også at lade deres tvivl komme hende til gode, og de gik op i klædeskabet, og hvad skete der så? Ingen ting…! Hvorfor ikke?
Du sagde at du havde spurgt Gud om han findes, og jeg har også en kammerat som jeg udfordrede at spørge Gud om han findes. Han kom noget senere triumferende og sagde at Gud ikke havde vist sig for ham. Men hvorfor ikke? Af flere grunde måske: Du giver dig ikke tid til at høre hans svar, du vil ikke høre ham, du søger ham ikke af et oprigtigt hjerte… Det skal jeg ikke kunne gøre mig til dommer over, men en anden ting jeg ville sige med Narnia historien var, at de senere finder Narnia, og derved finder ud af at Lucy havde ret. Og når vi læser biblen, ser vi også Guds troværdighed, han holder hvad han lover, han lyver aldrig! Når du så siger at han er den eneste anmelder, og at han derfor selvfølgelig også må sige at det er et godt skaberværk han har gjort, må det jo være rigtigt, for ellers ville Gud lyve, hvilket ville være det første sted han gjorde det. Vi må altså tro på det han siger, så han kan indvilge os i hans plan, og for at vi kan få del i det evige himmerige.
Du siger også at din kristne ven har sagt at han vil lave noget mad til dig, som du ikke har fået. Siger du at fordi at han er kristen, og at han ikke har holdt sit ord, at Gud dermed også er utroværdig? Siger du, at fordi han var utroværdig så er alle kristne utroværdige? Desuden kan han vel også stadig nå at lave dig din gode mad ;)
Af hensyn til kommentaren om at dyr må være vegetarer, vil jeg stå fast på dette fordi der står at der ikke fandtes død i Edens havde, hvilket må have betydet at de jo ikke slog hinanden ihjel. Jeg vil også gerne rette min bemærkning om at vi må formode at de var det, for der står der sort på hvidt i 1. Mos. 1,30 Og hvorfor er det dårligt at man spiser frugt og planter, dette er maden som Gud giver os og dyrene, han lod hverken dyr eller mennesker sulte.
Og du siger at det er usympatisk at nedslagtning af dyr der ikke kan forsvare sig er usympatisk. Ja jeg er fuldstændig enig, det var resultatet af menneskets valg om at det onde måtte komme ind i verden. Hvorfor giver vi desuden Gud skylden for dette? Mennesket beklager sig altid til Gud, men hvorfor ikke til Satan? Hvis det er den Gud der er beskrevet i bibelen vi snakker om, så siger han jo selv at det er Satan der er den onde, hvorfor giver vi så Gud skylden for det onde?
Og ja jeg skrev at det var mennesket der bragte ondskaben ind i verden, og du skriver at Gud siger at mennesket var godt. Jeg er fuldstændig enig med at mennesket var godt, men hvad har det overhoved med sagen er gøre? De kan da sagtens synde på trods af det! Hvor tror du Satan kommer fra? Han var beskrevet som en af de største engle i himmelen, han ville gerne have hele magten, og prøvede at erobre den fra Gud. Gud sendte ham i helvede!
Af hensyn til øjne mm. Så er vi henne i den tunge og meget diskuterede evolutionsteori, hvor man i det hele taget kan referere til alt levende. I videoen beskrives der noget med et stof der kan registrere lys, men det er lige så meget en hentydning til, at hele verden med dens skabninger, er så designmæssigt ufatteligt, så hvis man fjernede Gud, ville intet af det give mening. Når vi ser et lille barn, udvikle sig i sin moders mave, kan vi kun se måbende til, mens denne fantastiske proces sker, som ikke bare er hjerte, øjne, næse og mund men også støber grundlaget for intelligens, følelser… Er alt dette bare celleklumper, atomer osv.?
Og ja jeg siger at Gud er din skaber og far: Han er din far fordi han har skabt dig, han vidste hvem du var før du blev født, han ved mere om dig end du selv gør! Han ønsker at have et personligt forhold til dig, og han elsker dig!
Og jeg har læst Jobs bog, og også mange passager fra 3. Og 5. Mosebog.
Jeg regner med at du med dette hentyder til at Gud er meget nærmest urimeligt hård når han slår ned på fjenden i mosebøgerne og derfor ikke virker som en kærlig gud.
Har du også læst at fjenden var nogen der ofrede deres børn til deres afgud Ba’al, og gjorde andre barbariske ting? Har du desuden tænkt på hvor ufattelig tålmodig Gud er med sit folk? Han tilgiver gang på gang og han er sen til vrede! Desuden, hvordan kan vi dømme Gud? Du tænker måske at han har et stort ego, når der nogen steder står at han udsletter dem der vanærer hans navn, men hvordan kan vi som mennesker bare analysere og bedømme Guds handlinger? Han er hellig, hvis du vil forstå lidt af hvor hellig han er så prøv at læse Esajas 24! Hellighed er noget som vi mennesker kan forholde os til! Gud er aldrig uretfærdig!
Vi der lever i velfærdslande sætter en standart for hvad man kan tillade sig og ikke kan, forstået på den måde at vi f.eks. sætter en menneskerettighedskonvention op så tror vi at det er måden man er over for mennesker på? Det er bare langt fra realiteten, størstedelen af jordens befolkning lever fattigt, og kæmper for at overleve. Hvis vi virkelig bekymrede os så meget om hinanden som sådan en konvention siger, og vi var i stand til at dele, hvor mange af verdens problemer ville vi så ikke kunne løse? Hvem er så problemet, Gud eller mennesker? Og så snakker man bl.a. om hvor synd det er for en hval???
Og ja jeg har læst Jobs bog, og hvis du har læst den(?) så ser du måske også, at det hele tiden er Satan der vil Job det onde og ikke Gud. Gud holder hånden over Job, og siger til Satan at han ikke må slås ihjel. Desuden belønner Gud ham mange gang igen bagefter. Hvordan har Job overhoved ret til at klage? Er alt ham ikke givet?
Når vi mennesker en dag står over for Gud har vi ingen undskyldning, ingen formildende omstændigheder! Kun Jesus kan redde os! Og det eneste vi skal gøre er at tage imod!
Nu har I sagt at hvis der findes en Gud, så er han et røvhul, for han er ond. Se dette kunne vi diskutere i dagevis, sikkert uden at komme nogen vegne. Lad os i stedet for prøve at komme ind til kernen af dette spørgsmål.
– Hvad antager dette spørgsmål?
– Ondskab, at Gud er ond!
Lad mig spørge dig/jer om noget:
Hvis i er ateister, og tror på at jorden har skabt sig selv igennem milliarder af år, hvor alt er materielt, der er intet overnaturligt og det er naturalisme. Hvordan får i ondskab ind i det? Hvad er ondskab? Hvad er godt, hvad er ondt? Hvad er det, i en materiel verden? Er det noget menneskene har fundet på? Var der ikke noget der var godt og dårligt før menneskene kom og så: whoohuu, så laver i en moralsk lov der omfatter godt og ondt, er det sådan det skete? ELLER, findes der godt og ondt, findes der rigtigt og forkert? Hvis det bare er noget vi har fundet på, kan vi så bare ændre det? Kan vi alle stimle sammen og stemme om at ændre det fakta, at der findes godt og ondt? Kan vi bare beslutte at mord er okay? Bare i år, og så skal vi nok ændre det til næste valg hvis det ikke går, og så er det forkert igen? Så ændrer vi bare lidt på moralen… NEJ vi kan ikke ændre på moralen, de er en del af naturen, hvis du/I læser i bibelen, kan i se at vores morale og samvittighed bygger på Guds væsen og de 10 bud! Det er derfor de er love, de er ikke materielle, vi kan ikke ændre på disse love! Det er derfor de er uforanderlige – Gud er uforanderlig! Det er der vi får vores moralske love fra!
Du/I prøver at bruge et moralsk argument for at Gud ikke eksisterer, hvordan kan en god gud eksistere i en ond verden? Og dog benægter I at der findes morale?!?
Modsiger I ikke jer selv logisk???
13. oktober 2010 hos 15:35
Anfinn
(ovenstående er hovedsageligt til Veulf, men alle skal de føle sig frie til at melde sig ind i debatten!)
13. oktober 2010 hos 23:43
Veulf
Anfinn skrev: “Jeg ved ikke om du nogen sinde har læst nogen af Narnia bøgerne, eller set nogen af filmene?”
Jeg ejer og har læst alle bøgerne, desværre. Jeg havde kun læst salgsmaterialet for bøgerne, så jeg led mig i gennem alle syv bøger i håbet om, at det blev godt. Slem skuffelse.
15. oktober 2010 hos 17:55
Anfinn
Veulf tror du, at hvis Gud findes, at du har valgt at være blind over for det?
15. oktober 2010 hos 23:03
Veulf
Jeg tror ikke der findes en eneste gud.
17. oktober 2010 hos 12:50
Anfinn
Er det for ukomfortabelt at skulle stå til ansvar for sine handlinger? At vi ikke bare kan gøre som det passer os?
Tjek evt. dette link ud: http://www.creationminute.com/
18. oktober 2010 hos 12:30
Veulf
En debat om retssystemet har intet at gøre i denne debat.
Åh nej, Eric Hovind manden er jo uden for pædagogisk rækkevidde.
20. oktober 2010 hos 18:59
Anfinn
Jeg tror ikke at vi snakker om det samme retssystem. Jeg snakker om at skulle stå til ansvar for alle de syndige og onde ting vi har gjort i vores liv. Hvis vi en dag skal stå over for en Gud, og skal stå til regnskab for alt det onde vi har gjort, så er det sådan en ubehagelig tanke at det måske bare er lettere at kigge den anden vej, og prøve at ignorere at han er der?
I bibelen står der, at på dommes dag vil alle stå til regnskab for deres handlinger, og ingen er undtaget, alle ved i hjertet at Gud er gud. Kun dem der har troet på Jesus Kristus som deres frelser bliver frelst. Der står at vi skal vende os om fra vores synd og angre. Hvis bibelen er rigtig, så tager du fejl, og så vil det være en frihedsberøvelse af: “Jeg kan gøre som det passer mig” jeg kan godt forstå at du vælger at ignorere det.
Og med dette begrunder jeg fx igen med moralen, hvor kommer den fra? Kunne meget godt tænke mig at høre dit svar.
Og jeg kan godt forstå at du ikke kan lide Eric Hovind. Det er aldrig sjovt at blive stillet i en situation, hvor man bliver nød til at ignorere sin fornuft, for ikke at blive sindssyg…
21. oktober 2010 hos 15:49
Veulf
Anfinn skrev: “Jeg snakker om at skulle stå til ansvar for alle de syndige og onde ting vi har gjort i vores liv.”
Så du taler om en kristen vrangforestilling; men jeg taler om den faktiske verden.
Anfinn skrev: “Hvis vi en dag skal stå over for en Gud, og skal stå til regnskab for alt det onde vi har gjort, så er det sådan en ubehagelig tanke at det måske bare er lettere at kigge den anden vej, og prøve at ignorere at han er der?”
Hvordan kan man ignorerer noget der ikke findes?
Anfinn skrev: “I bibelen står der, at på dommes dag vil alle stå til regnskab for deres handlinger, og ingen er undtaget, alle ved i hjertet at Gud er gud. ”
Der står også at når du skal skide, så skal du tage teltpløk og våben med dig uden for lejren, hvor du skal grave et hul som du skal skide i. Der står også, at børn der taler imod deres forældre skal stenes til døde. Biblen er den mest modbydelige tekstsamling der findes. Gudskelov for, at det er fiktion.
Moral kommer via opdragelse og evnen til, at forholde sig til andre organismes eksistens.
21. oktober 2010 hos 18:07
Anfinn
Du snakker om den faktiske verden? Er det ikke naivt kun at tro på det man kan se? Hvad med vinden, kærlighed, radiobølger? Kan du se dem? Men vi kan føle det eller måle det, det er det samme med Gud; Hvis du bevidst lukker ham ude af dit liv, viser han sig ikke for vil han ikke diktere over dig.
Hvordan kan du vide at han ikke findes? Hvad tror du så egenligt på?
Jeg må sige at jeg aldrig har læst skide-scenen, men det lyder da også meget fornuftigt gør det ikke? På den tid vidste man vel aldrig hvornår man blev overfaldet med bukserne nede?
Angående at stene sine børn, tror jeg at du snakker om 5. mosebog kap 21: 18-21. Der står også at “barnet” er dranker og frådser, og har haft chance for at vende sig om fra sin livsstil. Der står at de skal gøre det for at udrydde det onde fra deres midte. Hvad er det bedste?: At slå en ihjel, som har haft chance for at vende om fra sin synd, eller at lade en hel by gå fortabt til en lignende livsstil, så de alle vender sig væk fra Gud?
Er bibelen den mest modbydelige tekstsamling der findes? Hvad med: “Elsk din næste som dig selv”? (måske synes du dette fordi du netop, hvis bibelen er sand, skal stå til regnskab for dine handlinger. Der er vel ikke nogen der synes at det er rart at komme i helvede?
Moral er noget vi har fundet på? Hvad blev der af: “Den stærkeste overlever”? Se det havde været modbydeligt!
21. oktober 2010 hos 18:56
Mikkel Langelykke
@Anfinn
“Angående at stene sine børn, tror jeg at du snakker om 5. mosebog kap 21: 18-21. Der står også at “barnet” er dranker og frådser, og har haft chance for at vende sig om fra sin livsstil. Der står at de skal gøre det for at udrydde det onde fra deres midte. Hvad er det bedste?: At slå en ihjel, som har haft chance for at vende om fra sin synd, eller at lade en hel by gå fortabt til en lignende livsstil, så de alle vender sig væk fra Gud?”
Du har da et ganske sygt syn på verden. Ikke bare argumentere du for at slå et menneske ihjel for at have det sjovt, men ligefrem slå dem ihjel på en syg bestialsk måde som stening.
21. oktober 2010 hos 20:28
Veulf
Anfinn skrev: “Er det ikke naivt kun at tro på det man kan se?”
Det har ikke noget med “tro” at gøre, det er en manipulerende fremstilling… eller et tegn på, at du ikke forstår.
Den faktiske verden er langt mere end hvad et menneske kan se med sine øjne. Jeg har heller ikke skrevet, at den faktiske verden kun er noget jeg kan se med mine øjne. Hvorfor fremkommer du med sådan en opdigtet påstand? I det danske retssystem er det strafbart at lyve. I øvrigt er det moralsk forkasteligt.
Anfinn skrev: “Du snakker om den faktiske verden? Er det ikke naivt kun at tro på det man kan se? Hvad med vinden, kærlighed, radiobølger? Kan du se dem?”
Jeg kan ikke fysisk se de tre eksempler du fremkommer med, og mange andre ting. Det er jeg fuldt bevist om, jeg er derfor heller ikke så dum, at jeg vil påstå noget sådan. Hvorfor blandet du det ind i samtalen? Det er dårlig debatstil og som oftest et udtryk for, at brugeren mangler ikke har virkelige argumenter og i stedet for, at erkende dette kaster andre ting ind i debatten i håbet om “at slippe væk”.
Anfinn: “Men vi kan føle det eller måle det, det er det samme med Gud; Hvis du bevidst lukker ham ude af dit liv, viser han sig ikke for vil han ikke diktere over dig.”
Underbyg dine mange påstande med beviser.
Hvem er Gud? Kom med en entydig definition.
Hvad hedder han?
Hvordan har du fået din kendskab til denne viden?
Anfinn skrev: “Hvordan kan du vide at han ikke findes? Hvad tror du så egenligt på?”
Fordi der ikke er blevet fremlagt en overbevisende definition.
Jeg vil igen ikke forholde mig til tro/tror. Ud fra den måde du indtil videre har argumenteret på. Du er velkommen til at omformulere dit spørgsmål til et åbent spørgsmål.
Anfinn skrev: “Er bibelen den mest modbydelige tekstsamling der findes?”
I hvert fald den mest modbydelige tekst jeg har kendskab til. De andre modbydelige tekster jeg lige kan komme på, er også religiøse/religiøst prægede.
Anfinn skrev: “Hvad med: “Elsk din næste som dig selv”?”
Hvad med “Elsk din næste som dig selv”? Er det et slogan for din religiøse gruppe?
Anfinn skrev: “Der er vel ikke nogen der synes at det er rart at komme i helvede?”
1. Jeg kender ikke alle mennesker og deres tanker.
2. Jeg tror ikke på helvede som et fysisk sted jeg kan komme til.
Anfinn skrev: “Hvad blev der af: “Den stærkeste overlever”? Se det havde været modbydeligt!”
Det lyder som en objektiv beskrivelse af den biologiske verden. Men igen, du kaster noget nyt ind i debatten, i stedet for, at forholde dig til hvor vi er, at biblen er en modbydelig tekstsamling.
22. oktober 2010 hos 00:48
Anfinn
Veulf forstår jeg dig rigtigt, når du siger at tro er manipulerende? Når du siger, at fordi jeg ikke kan finde ud af hvordan hele eksistensen hænger sammen på den såkaldte “videnskabelige” måde, så tror jeg på Gud?
Har du glemt at du også har en tro? Du tror åbenbart, at alt kommer fra intet? Se man kan bruge uendelige tider på at udforske Darwins teori. Men hvis man i stedet for at arbejde fra vores tid og tilbage i tiden, prøver at starte med hvor det hele begyndte, bliver teorien så ikke allerede skrottet der? Hvor kom eksplosionen fra? Partiklerne, atomerne og alt andet?
Jeg er ked af hvis jeg har fået det til at lyde som om at du ikke kender til kærlighed og radiobølger, og jeg håber at du ikke vil melde mig til politiet for min tåbelige påstand?
Jeg synes også at jeg har ret til at udfordre din tro, når du udfordrer min. Er det ikke fair?
Så du siger at det er moralsk forkasteligt at lyve. Jeg kan slet ikke se hvad der skulle være i vejen med det, når vi snakker den stærkeste overlever. Ifølge den teori, så er mennesker jo bare gigantiske celleklumper, der må tage alle midler i brug for at føre slægten videre?
Du skrev også tidligere at: “Moral kommer via opdragelse og evnen til, at forholde sig til andre organismes eksistens.” Jeg formoder at du mener det samme om følelser.
Millionvis af helt sunde og raske børn har indlæringsvanskeligheder, hvordan kan det være at de ikke har problemer med at lære dette så? Det er en lov som vi kender i hjertet!
Du siger at jeg prøver at slippe væk fordi at jeg begynder at referere til ting som kærlighed og vind. Jeg prøver bare at komme nogen nuancer ind så at du i stedet for bare at tænke med hovedet, kommer til at bruge din sunde fornuft, og lytter til dit hjerte. Og jeg kan sikkert forestille mig at din kommentar til dette vil være noget lign.: “Mit hjerte laver ikke andet end at pumpe blod rundt i kroppen, det er ikke nogen hjerne”. Se du tænker så meget med rationalitet, at du slet ikke kan tænke “ud af boksen” eller hvad man skal sige. Prøv at sæt tingene i et større perspektiv… Er du virkelig kommet af ingenting? Hvordan kan ingenting blive til dig? Hvordan kan du sige at det er brutalt og synd for en hval at den skal dø på den måde den gør det, når det bare er: “en dødende celleklump” uden nogen betydning for noget som har med din overlevelse at gøre?
En definition af Gud:
Han er
Han har skabt dig og alting. Jeg har fået kendskab til denne viden igennem bibelen. Verdenen er et bevis på hans eksistens. Jeg har et personligt forhold til Gud, min far i himmelen!
Du siger at du ikke kan tro på Gud fordi der er nogen definition. Gud betegner igen sig selv som: Jeg er. Prøv at tænk over den så.
Og hvordan kan du så tro på Darwins teori, der er jo heller ingen klare beviser på at den er sand.
Du siger at bibelen er den mest modbydelige tekst du kender. jeg forstår din umiddelbare reaktion, i dag fandt jeg ud af at Gud i bibelens tidslinje dræber mere end 2.000.000 mennesker, men hvis Gud er kilden til liv, må han så ikke også bestemme hvem der lever og dør? Der står at Gud er vores far som elsker os, tror du at han ville tage liv uden grund?
Det undrer mig at du ikke kender til. “elsk din næste som dig selv”. Det står flere steder men f.eks. i Markusevangeliet kap. 12 vers 31. Det er en opsummering af de ti bud! Og ikke bare et slogan for min såkaldte religiøse gruppe, men måden hvorpå alle menneskeskabte konflikter vil løses!
Bibelen er gennemgribende fantastisk! Guds ord til mennesker!
28. oktober 2010 hos 19:51
Veulf
Anfinn skrev: “Veulf forstår jeg dig rigtigt, når du siger at tro er manipulerende?”
Nej. Såfremt du ikke forstår noget så simpelt, så forstår jeg godt, hvorfor der ikke kan debatteres med dig.
Enten gider du ikke læse, hvad vi (jeg og Mikkel Langelykke) skriver, eller også forstår du ikke dansk godt nok til, at forholde dig til det.
Prøv, at læse sætningen igen, hvis du fortsat kommer til samme konklusion, så henvend dig til den nærmeste uddannelsesinstitution, hvor du kan følge danskundervisning herunder FVU Dansk. For kommer dutil samme konklusion, har du brug for, at lære at læse og forstå.
Da jeg ikke ved, hvor gammel du er, hvor du bor m.m. kan jeg kun komme med generelle uddannelsessteder; fx. folkeskoler, tekniske skoler, handelsskoler, gymnasier, AOF, VUC, FOF, OF.
28. oktober 2010 hos 20:08
Veulf
Anfinn skrev: “Se man kan bruge uendelige tider på at udforske Darwins teori. Men hvis man i stedet for at arbejde fra vores tid og tilbage i tiden, prøver at starte med hvor det hele begyndte, bliver teorien så ikke allerede skrottet der? Hvor kom eksplosionen fra? Partiklerne, atomerne og alt andet?”
Hvad er Darwins teori? Jeg ved det, og jeg kan da informere dig om, at den teori som Charles Darwin fremsætte for 151 år siden ikke er den der bruges i den videnskabelige verden, det er udviklet siden hen.
Darwins teori har intet at gøre med hverken en eksplosion, partikler eller atomer. Den videnskab som jeg lige kan komme på med de tre elementer, er under fysik (astrofysik) og kemi, og du tænker nok på Big Bang.
Der findes ingen direkte sammenhæng mellem Big Bang og Darwins teori. Det burde du have lært, hvis du havde haft den mindste folkeskoleundervisning i kemi, fysik, geografi eller biologi.
Jeg vil meget stærkt anbefale dig, at få en grunduddannelse. Folkeskole og efterfølgende gymnasie evt. HF.
Når du har lært, at læse og forstå (som nævnt ovenfor) så kan du opsamle en masse grundlæggende/basal viden om verden i bogen En kort historie om næsten alt af Bill Bryson.
3. november 2010 hos 18:44
Anfinn
Citat: “Det har ikke noget med “tro” at gøre, det er en manipulerende fremstilling…”
Er det bare mig eller siger du ikke at tro er en manipulerende fremstilling?
Citat2:
“Nej” (tro er ikke manipulerende). “Såfremt du ikke forstår noget så simpelt, så forstår jeg godt, hvorfor der ikke kan debatteres med dig.”
Modsiger du ikke dig selv?
Tak for dine forslag vedrørende uddannelser, jeg er i fuld gang med en HHX ;)
Undskyld at jeg tilsyneladende blander de to teorier sammen, men min erfaring er bare at mange mennesker både siger A og B og jeg tænkte at jeg ligeså godt kunne slå to fluer med ét smæk.
Med hensyn til den video som du har slået op, så må jeg sige at det er en fantastisk flot film, med god musik, flotte billeder og et henrivende plot af et eventyr.
Lad mig spørge: Tror du på eventyr? F.eks. prinsessen kyssede frøen og det blev til en prins? Det synes at virke umuligt ikke?
Men du tror på det når det hedder en sten i stedet for en frø? Og når prinsessen mangler, og der bliver lagt et par millioner eller milliarder år oven i bøtten? Ja i stedet for den magiske trylleformular: “Hokus pokus”, så hedder det bare: “Milliarder af år siden” eller hvad?
Det der ses på videoen vil jeg betegne som det rene gætværk, og en stor nøjagtighed med udviklingen af dyrene og årstal og det hele, når ingen har været der til at iagttage det…
Og hele processen: Sten-bakterier-dyr-mennesker, tager antageligt millioner eller milliarder af år, hmm burde det ikke stensikkert efterlade millioner eller milliarder af fossiler??? Der findes ikke en mellemart mellem sten-bakterie, bakterie-dyr, dyr-menneske, det som i kalder: “the missing link(s)” Og der fundet mere end 25 millioner af fossiler og ikke et stemmer overens med teorien??? De burde være spredt over hele jorden og være at finde i mange jordlag, og der kan ikke findes et… Hvorfor?
Fordi Gud skabte alle levende skabninger, hver efter sin art!
25. maj 2012 hos 01:10
hermann
jeg tror på gud men han har overtage mange religioner de som om han kun ska vær gud. de dræber på guds navn hvis han ved alt må han så ved hvordan han ska gøre de godt igen. fuck gud!
17. juni 2012 hos 13:22
hermann
hvis gud er sandt så må vi da takke ham måske er de kun jorden der levende dyr. selv hvis gud gjorde onde ting vil jeg takke ham han lavede os jo vi har følser
17. januar 2014 hos 09:20
Michael Andersen
Helt enig, ville en kærlig Gud lade sit folk lide, eller er der en lidt dybere forklaring. Vi har over 6000 religioner i verden, hvem kan have interesse i det ….
Satan Djævelen og hans dæmoner er „denne verdens hersker“ og „herskeren over luftens myndighed“. (Joh 12:31; 14:30; Ef 2:2) At alle denne verdens regeringer er underlagt hans magt, ses af at han kunne tilbyde Jesus Kristus dem mod en enkelt tilbedelseshandling fra hans side. (Mt 4:8, 9) Det er Satan der giver de jordiske regeringer magt og myndighed. (Åb 13:2) Dæmonerne har også magt til at herske. De kaldes
„verdensherskerne [af gr. kosmokra′tōr] i dette mørke“ og har udøvet
deres magt over de store verdensriger i historien. Sådanne usynlige verdensherskere har for eksempel „Perserrigets fyrste“ og „Grækenlands
fyrste“ været. (Ef 6:12; Da 10:13, 20) Disse dæmonfyrster er underlagt
„dæmonernes hersker“, Djævelen. — Mt 12:24.
—–
I den nærmeste fremtid vil Gud gribe ind og ’gøre ende på krig til jordens grænser’. — Salme 46:9-11 (46:8-10, NV). 3 Den profeti Jesus fremsatte vedrørende tegnet på de sidste dage, viser også hvornår Guds indgriben vil komme.
—–
Jeg vil opfordre dig til at fortsætte med at undersøge dette emne oprigtigt og det gavnlige resultat af dette og hvad det vil medføre kommer udmærket til udtryk hos profeten Mika: „Og de skal sidde, hver under sin vinstok og sit figentræ, og ingen får dem til at skælve.“ Måtte du også være blandt dem der ’vandrer i Guds navn for evigt’, i en verden uden krig! og retfærdighed — Mika 4:4, 5, NV.
Jehovas vidner vil gerne hjælpe dig med at foretage en sådan seriøs undersøgelse.
Du kan få yderligere hjælp ved at kontakte Jehovas vidner i den lokale rigssal eller ved at se http://www.jw.org/da/
God vind ….
4. maj 2014 hos 00:20
Veulf
Michael skrev: “..Vi har over 6000 religioner i verden …” Og over 40.000 udgave af Jesus-mytologi https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominations
Og de kristne er så dårlige til matematik, at de tror, at lige præcis deres ene udgave er den rigtige. Man kan sige meget om religiøse mennesker, bl.a. at I er lattervækkende.
16. januar 2016 hos 05:04
René
Alene de 296 forskellige typer af kræft siger noget om at gud er hjerteløs eller simpelhen ond. Jeg kan ikke blive sur på gud over hvad dyr og mennesker gør ved hinanden, men alle de modbydelige 100 vis af sygdomme der findes: Kære gud! kunne det være meget værre? Håber at det bidrager til din underholdning hvad der sker hernede!!