Når man taler religion, kommer man ofte til, at tale om tro. Her oplever jeg, at kristne bruger beskidte kneb for at få deres vilje igennem. Et af de beskidte kneb er, at bruge de forskellige betydninger af “tro” som om der var tale om det samme.

Nu er det blot sådan, at ordet “tro” faktisk er tre forskellige ord. Der er tale om både et navneord, et udsagnsord og et tillægsord som alle hedder tro.

• En tro, troen (navneord)

• At tro, jeg tror (udsagnsord)

• være tro mod sine løfter * traditionen tro tændte de bål sankthansaften (tillægsord)

Jeg vil godt indrømme, at jeg et par gange er blevet fanget i fælden; men så snart jeg opdager hvad der er sket, så fremstår manipulatoren som et dårligt, snydende, svindlende menneske i min optik. Måske kristne er ligeglade med, hvilke metoder de bruger, blot de her-og-nu får debattens anden part til at pause. Det er synd (dog ikke én synd som forstået i kristen forstand), og for mig at se giver det bagslag i deres kamp. Men jeg skal ikke kunne sige, om de ikke kan tænke så langt.

Inden du begynder på sådan noget fis, så tænk over konsekvenserne af dine handlinger.