“Da jeg for nogle år siden arbejdede med et forskningsprojekt i Australien (Belk, Groves & Østergaard 2000) forklarede en lokal aboriginer kvinde mig, at hendes forfædres ånd levede videre i den jord, som hun og hendes familie boede på, og derfor kunne de ikke bare lige flytte et andet sted hen. Et sådant ræsonnement vil de fleste af os være noget skeptiske overfor, ja, vi vil være tilbøjelige til at mene, at kvinden må være gal.

Derimod kan vi godt acceptere, at en vin dyrket på én bestemt mark i Bourgogne, f.eks. Romanée-Conti, kan repræsentere en værdi, som bringer prisen pr. flaske op i mange tusinde kroner, mens en vin dyrket på en anden mark i samme område ikke tilnærmelsesvis kan sælges til så høje priser. Her ”køber“ vi bogstavelig talt argumentet.
Ud fra et kulturanalytisk perspektiv er begge forklaringer på jordens særlige beskaffenhed og betydning imidlertid nøjagtigt lige gode.”

Citat af Per Østergaard, lektor ved Institut for Marketing & Management, SDU