Se deres tøj (og historier om, hvorfor de går sådan klædt).
Se hvordan de flokkes i flokker fyldt af had mod anderledes tænkende.
De beskyttes af militæret, men nægter at deltage selv.
Der er ingen beviser for eksistens af deres gud (Yahwe), eller mange af deres myter i toraen (m.m.), men alligevel optræder de som om, der var.
Det er “de samme” som kan stå og græde ved “grædemuren”/resterne af templet, der blev ødelagt for 2000 år siden… og som jeg har hørt, bl.a. græder over, at det blev ødelagt.
Jeg har i video og tekst stødt på mange jøder (… mennesker med jødisk mor, ikke alle vil kalder sig jøder/tror på historierne om Moses m.f.) som jeg både synes ville være interessante at tale med, fascinerende at læse tekster af, se video med. Nogle fordi jeg synes de virker tænkende (nogle sjove andre “blot” rationelt) m.m. Men jeg har endnu ikke “mødt” en hasidit, ortodoks m.m. hvor jeg har tænkt: “Her er et menneske, som jeg vil kunne have en fornuftig, meningsfuld samtale med” tvært om, har jeg tænkt tanker i stil med, “han lytter ikke til nogle, og jeg ville være bange for mit liv, hvis jeg indledte en samtale med ham”.
Hvis jeg forstår dig ret, så tænker du primært på Hassidiske jøder, når du taler om “totalt fucked up jøder”?
Og du opfatter dem som værende “totalt fucked up”, fordi de bærer noget andet tøj end hvad du opfatter som normalt, fordi deres begrundelse for at bære dette tøj afviger for hvad du opfatter som acceptabelt, samt at de ikke vil deltage i militæret og fordi de har en given religiøs overbevisning som de (naturligvis, fristes man til at sige:o) forholder sig til?
Hvor mange Hassidiske jøder har du selv talt med?
Og hvornår synes du, at en given person (det være jøde som ikke-jøde, religiøs som ikke-religiøs) ville være interessant at tale med? Og hvad skulle formålet med dialogen være, at overbevise ham, søge bekræftigelse, forståelse for hans synpunkter/holdninger eller noget fjerde?
Forstå mig ret, jeg spørger ikke til alle de her ting for at angribe dig når du så svarer, omend jeg nok vil angribe din holdning til visse jøder som værende “totalt fucked up” som fordomsfulde:o)..
Der er en del forkerte/ikke præcise opfattelser i dit indlæg. Jeg er glad for du spørger ind.
“Hvis jeg forstår dig ret, så tænker du primært på Hassidiske jøder, når du taler om “totalt fucked up jøder”?”
Nej, jeg kan blot ikke lige huske, hvad de forskellige jødiske grupperinger hedder, eneste der lige dukker op i hukommelsen er hassiditterne.
Som du sikkert er bekendt med, så bliver fejlmargen/upræcisionen større og større, jo mere omsigsfattende en teori skal være. Husk det. Med de svagheder ihukommelse så ….
Desmere en person (jøde) tror på toraen m.m., desmere vil de være i kategorien “totalt fucked up jøder”.
“Og du opfatter dem som værende “totalt fucked up”, fordi de bærer noget andet tøj end hvad du opfatter som normalt, fordi deres begrundelse for at bære dette tøj afviger for hvad du opfatter som acceptabelt, samt at de ikke vil deltage i militæret og fordi de har en given religiøs overbevisning som de (naturligvis, fristes man til at sige:o) forholder sig til?”
Tøj. Der findes en hel del forskellige “uniformer” blandt jøder. Nogle har hårlokker ved ørerne, nogle har kalot på, nogle går med rævehale osv. osv. Det er ikke tøjet i sig selv, det er troen på de myter der fører til, at de går i det tøj, som er bekymrende/skræmmende. Tøjet er blot en tydelig advarsel om, at personen der går med det ikke må kunne forventes, at være i stand til, at føre en rationel samtale.
Militær. Jeg har det fint med, at folk ikke vil i militæret. Men hvis man ofte laver handlinger, som man ved fører til, at militæret skal være stærkt for, at kunne beskytte sig selv. Så finder jeg det forkert, at nægte selv, at deltage i militæret. (Dette gælder på gruppeplan). – Noget andet er, at jeg sådan set er glad nok for, at mange af dem ikke er bevæbnede.
“Hvor mange Hassidiske jøder har du selv talt med?”
Ikke én eneste…. som jeg er bekendt med. Jeg er ubekendt med, hvor mange der findes i Danmark/hvor jeg bor, så jeg er nok ikke stødt på nogen. Jeg har heller ikke aktivt opsøgt dem, eller ønsker det. – Jeg har forsøgt, at få konktakt til andre jøder der fremstår mere sekulære/ikke-troende.
“Og hvornår synes du, at en given person (det være jøde som ikke-jøde, religiøs som ikke-religiøs) ville være interessant at tale med?”
Når de er i villige og i stand til, at kunne forholde sig kritisk til sig selv, sine forældre, sin tro m.m. Her vil et stærkt fingerpeg fx. være en komiker der laver sjov med jøder, jødedom, den israelske stat, eller en person der på universitetsniveau har studeret religion.
“Og hvad skulle formålet med dialogen være, at overbevise ham, søge bekræftigelse, forståelse for hans synpunkter/holdninger eller noget fjerde?”
For mit vedkommende, vil det første formål være, at lære mere om “jødedommen”. Dette være sig forskellige udgaver/udlægninger, læren om helligdage, mærkedage, baggrund for dem m.m. Hvis der var tale om en ateist/sekulær jøde, så hvordan og hvorfor de formår, at indpasse det i deres hverdag. – Et hurtigt eksempel. Hvor meget sabbatten overholdes, og hvorfor personen søger at overholde den/dele af den.
4 kommentarer
Comments feed for this article
6. maj 2010 hos 21:03
qolyehudi
Interessant klip..
Men jeg undrer mig lidt over sprogbrugen i dit indlæg: “sekulære jøder” mod “totalt fucked up jøder”? Hvorfor “totalt fucked up jøder”?
Mvh
6. maj 2010 hos 22:30
Veulf
Se deres tøj (og historier om, hvorfor de går sådan klædt).
Se hvordan de flokkes i flokker fyldt af had mod anderledes tænkende.
De beskyttes af militæret, men nægter at deltage selv.
Der er ingen beviser for eksistens af deres gud (Yahwe), eller mange af deres myter i toraen (m.m.), men alligevel optræder de som om, der var.
Det er “de samme” som kan stå og græde ved “grædemuren”/resterne af templet, der blev ødelagt for 2000 år siden… og som jeg har hørt, bl.a. græder over, at det blev ødelagt.
Jeg har i video og tekst stødt på mange jøder (… mennesker med jødisk mor, ikke alle vil kalder sig jøder/tror på historierne om Moses m.f.) som jeg både synes ville være interessante at tale med, fascinerende at læse tekster af, se video med. Nogle fordi jeg synes de virker tænkende (nogle sjove andre “blot” rationelt) m.m. Men jeg har endnu ikke “mødt” en hasidit, ortodoks m.m. hvor jeg har tænkt: “Her er et menneske, som jeg vil kunne have en fornuftig, meningsfuld samtale med” tvært om, har jeg tænkt tanker i stil med, “han lytter ikke til nogle, og jeg ville være bange for mit liv, hvis jeg indledte en samtale med ham”.
Bl.a.
6. maj 2010 hos 23:23
qolyehudi
Hej Veulf:o)
Hvis jeg forstår dig ret, så tænker du primært på Hassidiske jøder, når du taler om “totalt fucked up jøder”?
Og du opfatter dem som værende “totalt fucked up”, fordi de bærer noget andet tøj end hvad du opfatter som normalt, fordi deres begrundelse for at bære dette tøj afviger for hvad du opfatter som acceptabelt, samt at de ikke vil deltage i militæret og fordi de har en given religiøs overbevisning som de (naturligvis, fristes man til at sige:o) forholder sig til?
Hvor mange Hassidiske jøder har du selv talt med?
Og hvornår synes du, at en given person (det være jøde som ikke-jøde, religiøs som ikke-religiøs) ville være interessant at tale med? Og hvad skulle formålet med dialogen være, at overbevise ham, søge bekræftigelse, forståelse for hans synpunkter/holdninger eller noget fjerde?
Forstå mig ret, jeg spørger ikke til alle de her ting for at angribe dig når du så svarer, omend jeg nok vil angribe din holdning til visse jøder som værende “totalt fucked up” som fordomsfulde:o)..
Mvh
7. maj 2010 hos 00:35
Veulf
Der er en del forkerte/ikke præcise opfattelser i dit indlæg. Jeg er glad for du spørger ind.
“Hvis jeg forstår dig ret, så tænker du primært på Hassidiske jøder, når du taler om “totalt fucked up jøder”?”
Nej, jeg kan blot ikke lige huske, hvad de forskellige jødiske grupperinger hedder, eneste der lige dukker op i hukommelsen er hassiditterne.
Som du sikkert er bekendt med, så bliver fejlmargen/upræcisionen større og større, jo mere omsigsfattende en teori skal være. Husk det. Med de svagheder ihukommelse så ….
Desmere en person (jøde) tror på toraen m.m., desmere vil de være i kategorien “totalt fucked up jøder”.
“Og du opfatter dem som værende “totalt fucked up”, fordi de bærer noget andet tøj end hvad du opfatter som normalt, fordi deres begrundelse for at bære dette tøj afviger for hvad du opfatter som acceptabelt, samt at de ikke vil deltage i militæret og fordi de har en given religiøs overbevisning som de (naturligvis, fristes man til at sige:o) forholder sig til?”
Tøj. Der findes en hel del forskellige “uniformer” blandt jøder. Nogle har hårlokker ved ørerne, nogle har kalot på, nogle går med rævehale osv. osv. Det er ikke tøjet i sig selv, det er troen på de myter der fører til, at de går i det tøj, som er bekymrende/skræmmende. Tøjet er blot en tydelig advarsel om, at personen der går med det ikke må kunne forventes, at være i stand til, at føre en rationel samtale.
Militær. Jeg har det fint med, at folk ikke vil i militæret. Men hvis man ofte laver handlinger, som man ved fører til, at militæret skal være stærkt for, at kunne beskytte sig selv. Så finder jeg det forkert, at nægte selv, at deltage i militæret. (Dette gælder på gruppeplan). – Noget andet er, at jeg sådan set er glad nok for, at mange af dem ikke er bevæbnede.
“Hvor mange Hassidiske jøder har du selv talt med?”
Ikke én eneste…. som jeg er bekendt med. Jeg er ubekendt med, hvor mange der findes i Danmark/hvor jeg bor, så jeg er nok ikke stødt på nogen. Jeg har heller ikke aktivt opsøgt dem, eller ønsker det. – Jeg har forsøgt, at få konktakt til andre jøder der fremstår mere sekulære/ikke-troende.
“Og hvornår synes du, at en given person (det være jøde som ikke-jøde, religiøs som ikke-religiøs) ville være interessant at tale med?”
Når de er i villige og i stand til, at kunne forholde sig kritisk til sig selv, sine forældre, sin tro m.m. Her vil et stærkt fingerpeg fx. være en komiker der laver sjov med jøder, jødedom, den israelske stat, eller en person der på universitetsniveau har studeret religion.
“Og hvad skulle formålet med dialogen være, at overbevise ham, søge bekræftigelse, forståelse for hans synpunkter/holdninger eller noget fjerde?”
For mit vedkommende, vil det første formål være, at lære mere om “jødedommen”. Dette være sig forskellige udgaver/udlægninger, læren om helligdage, mærkedage, baggrund for dem m.m. Hvis der var tale om en ateist/sekulær jøde, så hvordan og hvorfor de formår, at indpasse det i deres hverdag. – Et hurtigt eksempel. Hvor meget sabbatten overholdes, og hvorfor personen søger at overholde den/dele af den.